Časté dotazy
Musím se objednávat, když se chci nechat očkovat?
Nemusíte, stačí se dostavit v ordinační době a informovat personál.
Mám pocit, že není něco v pořádku, protože jste mi odpověděli stroze nebo neodpověděli na poděkování?
Vážení a milí pacienti, nic špatného se neděje a moc prosím o shovívavost z Vaší strany. Abychom byly schopné obsloužit všechny pacienty, musíme síly správně rozvrhnout a přesunout potenciál na pacienty, kteří nás potřebují více, tedy s velmi akutními obtížemi nebo pacienty objednané, které nechceme obírat o čas. Proto, pokud již nereagujeme na Váš dík či pozdrav, neberte to jako projev lhostejnosti. Každé Vaší milé reakce si velmi vážíme a je nám lidským povzbuzením do naší práce. Tímto Vám všem moc a moc děkujeme.
Jsou ale také pacienti, kteří mají pocit, že když je možné s námi chatovat, tak se mohou donekonečna vyptávat na mnoho podružností. To bohužel není možné. Pokud máte nějakou potíž, pouze zažádejte o termín objednání s přibližným vyznačením Vašich preferencí. Když bude možné, rády Vám vyhovíme. Prosím, uvědomte si, že Medevio a možný chat je službou pro Vás, kterou nám zdravotní pojišťovna nehradí a financujeme si ji ze svých příjmů.
Nevím, jaký požadavek v Medeviu zadat?
V Medeviu je nejsnadnější zadat položku Zdravotní obtíže, kterou žádáte o ošetření v co nejkratším termínu nebo objednání vyšetření, kdy předpokládaná délka čekání je 2-3 týdny. Pokud vyhodnocujete svoje obtíže tak, že je třeba čekání zkrátit, napište to hned do požadavku, ev. také s informací, že jsem např. zítra na služební cestě a nepůjde to. Usnadníme si všichni práci a ušetříme čas.
Co znamená na Medeviu Pohotovostní konzultace distančně?
Je to služba navíc pro Vás, kterým se nechce na pohotovost nebo s ní nemáte dobrou zkušenost. Po zaplacení částky 500 Kč (ev 400 Kč pro pacienty, kteří jsou v prémiové péči) dostanu do mobilního telefonu aviso a do několika minut jsem schopna s Vámi navázat chat, případně Vám na udané telefonní číslo zavolat. Někdy se to může trošku protáhnout, protože mohu být zaneprázděna jiným pacientem nebo rodinou. Služba je k dispozici pro kohokoliv ve všední dny po ukončení ordinace do 22 hodiny a o víkendech a svátcích. Jsem schopna ve většině případů navrhnout řešení a odeslat Vám recept na vhodný lék. Můžete tuto službu klidně používat, protože ošetření na pohotovosti má svá úskalí, a to jak pro pacienty tak pro lékaře. Lékaři jsou většinou značné přetíženi a nemají znalost o Vás jako pacientech a Vy musíte často dlouhé hodiny čekat. V případě, že nebude v mých silách vyřešit Vaše obtíže distančně, je možné se dohodnout minimálně na dalším vhodném postupu tak, aby se zdravotní obtíže vyřešily.
Proč je nutné se znovu přeočkovávat proti Covidu-19, když už mám 4 dávky?
Covid -19 je onemocnění, jehož původce, tedy coronavirus, stále mění svoji podobu, na kterou reaguje náš imunitní systém. Tím, že je stále nedostatečně proočkovaná populace, má možnost najít si snadno hostitele, kde při jeho rychlém množení vznikají nové podoby viru.
Ne, že by se jednalo o virus jiný, ale má nepatrně pozměněné bílkoviny, na které reaguje náš imunitní systém. Proto je nutné podstupovat očkování jednou za rok, nejlépe na podzim současně s očkováním proti chřipce. Chřipkový virus se v tendenci k proměně chová podobně.
Každoročně jsou obě vakcíny upravovány tak, aby co nejlépe zamezily onemocnění stávajícími variantami virů. Účinnost těchto vakcín není stoprocentní, ale pohybuje se mezi 70-90 %.
Bojím se nechat očkovat proti chřipce, protože známý se očkovat nechal a dostal takovou chřipku, že na ni skoro zemřel?
Příčinou této situace není aplikovaná vakcína. Mohlo nastat několik variant. První možností, že se člověk nakazil takovým typem viru, se kterým připravená vakcína nepočítala. Druhou možností je, že již během očkování byl pacient v inkubační době chřipky či některého jiného virového horečnatého onemocnění. Třetí možností je, že pacient nevyvinul dostatečnou hladinu protilátek po předmětném očkování (týká se pacientů nad 60 let a pacientů ve velkém stresu či s jinak oslabeným imunitním systémem).
Bojím se nechat očkovat proti Covid-19. Raději si nemocí projdu. Navíc mám změřené protilátky a těch mám dost. A taky se bojím, že mi vakcína může změnit geny.
Vaše obavy jsou při medializaci a množství aktivistů jak z řad laiků tak z řad lékařů s fake news naprosto pochopitelné. Prvním omylem je, že nevadí, že Covid-19 dostanu. O onemocnění stále nemáme tolik informací, jako o některých jiných virových onemocnění, která se zkoumají léta. O nemoci ale lze s jistotou říct, že podobně jako například černý kašel (jedná se o bakteriální nemoc) nezanechává příliš dlouhou imunitu. Navíc přibývají studie, které dokazují například těžké poškození mozkových struktur či srdce jako vedlejší efekt onemocnění. Nemoc je zatížena mnohem četnějšími komplikacemi než chřipka. Tedy nelze říci, že je jedno, jestli nemoc prodělám. Číslo naměřených protilátek, jakkoli je vysoké, nic neříká o Vaší odolnosti vůči právě kolující variant viru. V současné době se v ČR očkuje prakticky výhradně vakcínou firmy Pfizer a BioNTech zvanou Comirnaty Omicron XBB, 1.5. Jedná se o tzv. mRNA vakcínu. Oč se vlastně jedná?
Protilátky v našem organismu se začínají vyrábět poté, co naše imunitní buňky zjistí přítomnost cizorodé bílkoviny. Přesně na míru pak spustí výrobu protilátek. V případě chřipkové vakcíny nabízíme tělu tyto cizorodé bílkoviny jako “oloupané” “značky” z těla chřipkového viru. Tedy ne celý virus, ale jen zásadní bílkoviny (značky), které jsou od virionu odtrženy. Vědci ale přišli již před vice než 15 lety na to, že tělu stačí dodat návod a například svalová buňka si tuto značku (bílkovinu) sama vyrobí a ”návod”, tedy mRNA posléze odbourá jako odpad. A tak je tomu s vakcínou Comirnaty. Náš lidský genom je tvořen DNA (deoxyribonukleovou kyselinou) a mRNA (messenger ribonukleová kyselina) se používá jako takový papírek, na který si přepíše “recept z centrální knihovny”, tedy z DNA. Pomocí mRNA tedy nelze strukturu našich genů měnit.
Proč nemohu, když jsem nemocný, prostě přijít do čekárny a žádat vyšetření?
Je to z důvodu Vaší bezpečnosti a bezpečnosti ostatních pacientů. Naše ordinace počítá s objednanými pacienty, protože časy, kdy si mohli pacienti dovolit čekat v čekárně několik hodin, jsou ty tam. A když přijde nemocný pacient neohlášeně, může nakazit několik zdravých čekajících jedinců (což by nebylo nikomu příjemné) a navíc ještě stráví dobu čekáním, která je neúměrná jeho zdravotnímu stavu. Přesto, že to zní triviálně, každý den máme takových pacientů několik a ztrácíme drahocenný čas jen tím, že se snažíme “situaci řešit.” Prosím, nedělejte to. Stačí nás kontaktovat Medeviem položkou “zdravotní obtíže”nebo telefonicky. Obratem Vám řekneme, kdy je v našich časových možnostech Vás vyšetřit.
Jakou vakcínou proti chřipce se mám nechat očkovat?
Pokud Vám je 60 let a méně, postačuje běžná, tetravalentní vakcína, např. Influvac Tetra. Pro pacienty nad 60 let máte možnost volby mezi běžnou tetravalentní vakcínou nebo zcela novou vakcínou Efluelda. Nová vakcína má cca čtyřnásobně vyšší antigenní nálož z toho důvodu, aby pacient vyvinul i po šedesátce, kdy je imunitní odpověď línější, dostatečné množství protilátek. Od 65 let hradí obě vakcíny zdravotní pojišťovna v plné výši. Vakcína Efluelda je na vyžádání. Cena vakcíny Efluelda je 1300 Kč.Obě vakcíny jsou zceela bezpečné pouze u Eflueldy je popisována výraznější lokální kožní reakce.