Vnitřní řád ordinace praktického lékaře – Praktický lékař Šrajerová s.r.o.
Platný od 1.2.2025

I.

Povinnosti pacienta při poskytování zdravotních služeb

1. Dodržovat lékařem navržený individuální léčebný a diagnostický postup. V případě
nesouhlasu pacienta je nutná dohoda na jiném postupu, který bude akceptovatelný
oběma stranami a zapíše se do dokumentace. V případě nedohody není možné
poskytovat další zdravotní péči v naší ordinaci a pacient je povinen najít si jiného
registrujícího lékaře.
2. Pravdivě a neprodleně informovat lékaře o dosavadním vývoji zdravotního stavu, pro
který je pacient v péči naší ordinace, včetně informací o infekčních nemocech, o
zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků,
včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování
zdravotních služeb jako je tíživá psychická nebo sociální situace. Nesplnění této
povinnosti je považováno za hrubé porušení tohoto vnitřního řádu.
3. Chovat se dle zásad slušného chování ke všem zdravotnickým pracovníkům a řídit se
jejich pokyny. Slovní vulgarity, osočování, zvyšování hlasu, vydírání, nátlak, projevy
agrese fyzické jako je bouchání dveřmi a jinými předměty, vyhrožování, pasivní agrese,
neochota řešit sporné situace racionálně s vedoucím lékařem je chápáno jako hrubé
porušení vnitřního řádu ordinace.
4. Dodržovat zásady občanského soužití a dobrých mravů ve vztahu ke spolupacientům,
jejich případným zákonným zástupcům, a zdravotnických pracovníků. Nikoho verbálně
nenapadat ani nezvedat hlas.
5. Nepožívat před a během vyšetření alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na
základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem
prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
6. Hlásit lékaři bezodkladně, nejpozději při nejbližší kontrole, změnu osobních údajů
(bydliště, příjmení, mail, telefon…), změnu čísla pojištěnce (u cizinců), změnu zdravotní
pojišťovny, nejlépe Medeviem.
7. Do měsíce od změny zaměstnavatele ověřit platnost zdravotního pojištění, osobně,
telefonicky nebo nejlépe přes aplikaci Medevio.

II.

Pravidla registrace a chodu ordinace

1. Chod ordinace je organizován na základě žádostí aplikací Medevio, telefonicky nebo
osobně.
2. Aplikací Medevio zajišťujeme zdarma pouze vyřizování žádostí o zaslání chronické
medikace (žádost o recept), žádosti o termíny ošetření a referování vývoje zdravotního
stavu po předchozím vyšetření. Konzultace zdravotního stavu bez předchozího
vyšetření, požadavek na laboratorní výsledky či jiné požadavky jsou vyhrazeny pouze
pro pacienty, kteří si v aplikaci Medevio aktivují prémiovou péči.
3. Prémiová péče zahrnuje garanci doby objednání na sjednaný čas s možností zpoždění
maximálně 60 minut. Rovněž lze domlouvat i výjimečné časy ošetření. Pacientům
s prémiovou péčí je zajišťována konzultace před zahraniční cestou zdarma. Rovněž
mají tito pacienti právo na konzultaci zdravotního stavu či laboratorních výsledků

formou aplikace Medevio, pakliže to situace umožňuje. Dále je poskytována
pohotovostní konzultace za zvýhodněnou cenu, rovněž je možné zajistit předání
písemností přes vrátnici, případně zaslat scan přes aplikaci Medevio nebo e-mail.
Prémiovou péči lze aktivovat v aplikaci Medevio.
4. Pacient může požádat o registraci ve zdravotnickém zařízení, jestliže je starší 15 let. O
registraci lze žádat osobně nebo aplikací Medevio. Registrujeme pouze pacienty se
zdravotním pojištěním typu 1., přičemž si ordinace vyhrazuje právo odmítnout pacienty,
jejichž skutečné bydliště je vzdáleno od ordinace více než 2 km a jejichž zdravotní stav
je natolik komplikovaný, že by jejich přijetí do péče představovalo pro chod ordinace
neúměrnou zátěž.
5. Pacient může požádat o registraci jen pokud uplynuly více než 3 měsíce od jeho
předchozí registrace u jiného praktického lékaře. V případě porušení této podmínky
bude vyžadována platba 1500,- Kč převodem na účet 211076910/0600.
Pokud nebude tato částka zaplacena do 10 dní od písemné nebo telefonické výzvy
k platbě, zdravotnické zařízení je oprávněno vymáhat tuto částku všemi zákonnými
prostředky včetně žaloby o náhradu škody.
6. Registrace je stvrzena podpisem registračního listu. K registraci je vyžadován průkaz
totožnosti a doklad o zdravotním pojištění. Podpisem registračního listu se pacient
zavazuje zachovávat pravidla vnitřního řádu ordinace. Vnitřní řád je k dispozici
v čekárně nebo na vyžádání v ordinaci, případně na webových stránkách. Lze si jej
také vyžádat elektronicky přes aplikaci Medevio.
7. V případě pacienta, který nemluví nebo nerozumí česky, je nutné, aby s sebou měl
překladatele. O úrovni komunikace v českém jazyce rozhoduje lékař. Shledá-li lékař
úroveň češtiny pacienta či tlumočníka jako nedostatečnou, smí odmítnout poskytnutí
zdravotní péče, avšak jen pokud toto odmítnutí neohrožuje život pacienta.
8. Ošetření pacientů v německém a anglickém jazyce je možné na základě ústního
souhlasu pacienta i lékaře. Pokud je komunikace pro pacienta nedostatečná, je pacient
povinen tuto skutečnost neprodleně oznámit lékaři a domluvit se na dalším způsobu
komunikace. Případné špatné porozumění pacienta, jehož mateřštinou je jiný jazyk než
čeština, jde k tíze pacienta.
9. Ordinační doba ordinace je složena z doby, kdy jsou ošetřováni pacienti a z doby, kdy
je poskytována distanční péče včetně administrativních úkonů a návštěvní služby.
Nelze tedy vyžadovat ošetření bez předchozí domluvy jen proto, že lékař je v ordinaci.
Ordinační doba je zveřejněna na vstupních dveřích do zdravotnického zařízení a na
webových stránkách společnosti Praktický lékař Šrajerová s.r.o. Ordinační doba je
rozdělena na hodiny pro nemocné a zdravé pacienty (preventivní prohlídky, očkování,
administrativní úkony, vyšetření k posudkům apod.) V ordinační době pro zdravé
pacienty není možné ošetření nemocného pacienta bez předchozí domluvy, nejlépe
zabezpečenou aplikací Medevio nebo po telefonické domluvě se sestrou či lékařem.
10. Návštěvní služba není prováděna akutně, ale pouze po předchozí domluvě se
zdravotnickým personálem ambulance.
11. V případě, že se pacient nemůže dostavit k vyšetření ve sjednané době, je povinen
napsat aplikací Medevio nebo oznámit tuto skutečnost telefonicky zdravotníkům na
čísle 212241601 v předstihu nejméně 3 hodin. Pokud tak neučiní více než 3krát,
zdravotnické zařízení je oprávněno účtovat od 4. neuskutečněného termínu smluvní
pokutu ve výši 500 Kč. K zaplacení poplatku bude pacient vyzván telefonicky, mailem
nebo osobně. Čtvrtý, marně uplynulý sjednaný termín je považován za hrubé porušení
povinností pacienta.
12. Objednávání do ordinace se uskuteční žádostí přes aplikaci Medevio nebo telefonickou
domluvou, případně osobně. Na veškeré prohlídky, potvrzení či jinou administrativu je
nutné se předem objednat. Čas, na který je pacient objednán, se snaží ordinace

dodržet, avšak vyhrazuje si právo na prodlení, které vyplývá z charakteru práce lékaře.
Pacienti, kteří si hradí prémiovou péči, mají garanci zpoždění maximálně 60 minut.
V případě přesažení tohoto časového limitu mají nárok na jeden výkon, který nehradí
zdravotní pojišťovna, zdarma. Výjimkou je situace, že v ordinaci je poskytována
neodkladná péče s nutností transportu pacienta k hospitalizaci.
13. Pacienti čekají na vyšetření v čekárně, která je volně přístupná od začátku do konce
ordinační doby. Během čekání mohou pacienti obvyklým způsobem používat zařízení
čekárny a WC pro pacienty (klíč je k vyzvednutí u personálu). Zdravotnické zařízení za
věci odložené v čekárně neručí, po dobu vyšetření je umožněno odložit osobní věci
přímo v ordinaci. Je nepřípustné v čekárně telefonovat. Nemocný pacient nemůže
setrvávat v čekárně v době, která je vyhrazena zdravým pacientům. V případě
podezření na infekční nemoc je pacient povinen mít řádně nasazený respirátor.
14. K vyšetření je pacient vyzván sestrou nebo lékařem jménem. Bez tohoto vyzvání
pacient není oprávněn vstoupit do ordinace. Osobní věci, včetně svršků, se odkládají
v ordinaci lékaře na místo k tomu určené.
15. Doklad o dočasné pracovní neschopnosti (dále je DPN) vystavuje lékař na základě
zjištění zdravotního stavu, nikoliv na žádost pacienta. Pokud se pacient nedostaví na
plánovanou kontrolu v době DPN, bude mu DPN ke stejnému dni ukončena.
16. Zdravotnická dokumentace pacienta vedená lékařem je majetkem lékaře. Nahlížet do
ní, pořizovat z ní výpisy a kopie může pouze pacient či jeho zákonní zástupci po
předchozí dohodě s lékařem. V případě potřeby delšího časového rámce nad 10 minut
je ordinace oprávněna účtovat poplatek 500 Kč za každým započatých 10 minut.
Rovněž kopie bude zpoplatněna částkou 20 Kč za stránku. Dokumentaci nelze vynášet
z ordinace.
17. Pokud se pacient přeregistruje k jinému praktickému lékaři, zdravotnické zařízení
pořizuje a odesílá novému registrujícímu lékaři na jeho žádost výpis ze zdravotní
dokumentace. Výpis obsahuje všechny údaje potřebné pro poskytování dalších
zdravotních služeb pacientovi. V případě, že nějaká informace chybí, může si ji pacient
po předchozí dohodě osobně vyžádat. Také nově registrující lékař může žádat o
doplnění výpisu.
18. Výpis ze zdravotní dokumentace pro závodního lékaře vychází z informací, které byly
v minulosti nashromážděné registrujícím lékařem. Výhrady k formulaci lze sdělit
osobně nebo aplikací Medevio. Po přezkoumání lze formulaci upravit. Nelze však
některé informace zatajit nebo zkreslit. Nátlak na zatajení či zkreslení informací je
považován za hrubé porušení povinností pacienta.
19. Odmítnutí přijetí pacienta do péče (§ 48 zákona č. 372/2011 Sb.). Poskytovatel,
kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče, pokud: 1.by přijetím
pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení například z důvodu jazykové
bariéry, která má za následek prodloužení doby ošetření, 2.by vzdálenost místa pobytu
pacienta neumožňovala v případě poskytování zdravotních služeb v oboru všeobecné
praktické lékařství výkon návštěvní služby (pacient, který se odstěhuje do místa, které
je vzdáleno od ordinace více než 6 km nebo se odstěhuje na místo, kde není možné
bezproblémové parkování), 3.není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má
poskytovatel uzavřenu smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
20. Je zakázáno pořizovat fotografie, video či audio záznamy v ordinaci bez předchozího
písemného souhlasu vedoucího lékaře.
21. Pokud pacient hrubě poruší svoje povinnosti, je povinen najít si neprodleně jiného
registrujícího praktického lékaře, nejpozději však do 1 měsíce od doručení písemného
oznámení této skutečnosti. Toto oznámení bude provedeno elektronicky nebo listovním
způsobem.

III.

Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků ordinace Praktický lékař Šrajerová s.r.o.

1.Zdravotničtí pracovníci mají právo na vlídné a ohleduplné zacházení ze strany pacientů.
2.Lékaři ordinace mají povinnost se celoživotně vzdělávat, aby péče odpovídala současným
poznatkům medicíny.
3.Snažíme se neustále zlepšovat v organizaci a chodu ordinace tak, abychom docílili co
nejlepší efektivity práce.
4. Ctíme práva pacientů. Každý pacient má ve zdravotnickém zařízení právo na úctu,
důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních
služeb. Pokud máte nějaký námět, stížnost či problém, můžete jej popsat a odeslat na email:
info@mudrsrajerova.cz, případně si vyžádat osobní či telefonickou konzultaci.
Vztah mezi zdravotníkem a pacientem je založen na vzájemné důvěře. Naším cílem je pomoci
Vám a budeme rádi, když se nám to společně bude dařit. Bez vzájemné důvěry nelze
poskytovat zdravotní péči. Děkujeme, že k tomu přispíváte i tím, že respektujete náš vnitřní řád.
Vnitřní řád je pro všechny závazný.

1.2.2025
Zapsala MUDr. Karin Šrajerová
Jednatelka a vedoucí lékař
Praktický lékař Šrajerová s.r.o.